We wtorek prezydent miasta oraz przedstawiciele kolei podpisali porozumienie w sprawie realizacji tego przedsięwzięcia. "W oparciu o tę umowę do około 20 maja powinien zostać zakończony pierwszy etap inwestycji na terenach należących do miasta, co pozwoli na uruchomienie połączenia jeszcze przed wizytą papieża Benedykta XVI w Krakowie" - poinformował dziennikarzy prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Jak wyjaśnił prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Krzysztof Celiński, w pierwszym etapie dzięki modernizacji linii kolejowej Mydlniki - Balice pociągi będą dojeżdżać z Dworca Głównego PKP do tymczasowego przystanku końcowego, oddalonego o pół kilometra pod terminala pasażerskiego na lotnisku. Dalej pasażerów dowozić będą autobusy. Na nową linię zostaną skierowane nowoczesne szynobusy, kursujące nie rzadziej niż co pół godziny. Sama podróż pociągiem z centrum miasta na lotnisko zajmie około 20 minut. Koszt prac związanych z pierwszy etapem modernizacji (naprawa toru, wzmocnienie nawierzchni, regulacja osi toru) wyniesie około 5 mln zł. Pieniądze będą pochodzić z budżetu PKP PLK. W drugim etapie, który ma potrwać najdłużej do połowy przyszłego roku, kolej zamierza wymienić całą nawierzchnię kolejową oraz zbudować sygnalizację i sieć trakcyjną, co będzie kosztować co najmniej 17 mln zł. Miasto zobowiązało się do wybudowania wiaduktu na ruchliwej ulicy Balickiej, dzięki czemu nowa linia bezkolizyjnie będzie się krzyżować z drogą. W przyszłości planowana jest także budowa brakującego 450-metrowego odcinka torów wraz z kończącym je peronem na lotnisku w Balicach. Przedsięwzięcie to ma sfinansować Międzynarodowy Port Lotniczy. Właścicielem całej linii kolejowej, częściowo znajdującej się obecnie na gminnych działkach, zostanie PKP PLK. W zamian miasto otrzyma od PKP inne nieruchomości. Operatorem linii zostanie spółka PKP Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych. Jak podkreślają przedstawiciele PKP, pasażerskie połączenie kolejowe lotniska w podkrakowskich Balicach z centrum miasta będzie pierwszym tego typu rozwiązaniem zastosowanym na polskim lotnisku. "To nowy segment rynku do zagospodarowania dla kolei, która chce zwiększać przewozy pasażerskie w dużych aglomeracjach" - ocenił Celiński. Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice (MPL) jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) portem lotniczym w Polsce oraz polskim liderem pod względem liczby tanich linii. W tegorocznym letnim rozkładzie lotnisko będzie miało 49 regularnych połączeń do 39 miast w Europie, a także Stanach Zjednoczonych i Izraelu. Wykonywać je będzie 19 przewoźników, w tym sześciu zaliczanych do tzw. tanich linii. W zeszłym roku lotnisko odprawiło rekordową liczbę prawie 1,6 mln pasażerów, co daje prawie 90 proc. dynamikę wzrostu w porównaniu z 2004 rokiem. Prognoza na ten rok mówi o przekroczeniu granicy 2 mln pasażerów.
|